Magazin

'Ob vsakem padcu sladkorja smo na nitki življenja'

Ljubljana, 14. 11. 2021 07.00 |

Na sladkorno bolezen pravi, da pomisli vsako minuto.
Avtor
Tadeja Voščun
Komentarji
48

Lana Matjašič Filipič. 32-letnica, polna življenja, sanj in načrtov za prihodnost, ki jo sladkorna bolezen spremlja že vse od njenega devetega leta. V pogovoru hudomušno doda, da je ta bolezen dodatna služba, ki traja 24 ur na dan sedem dni v tednu, toda odkar je spremenila odnos do nje in pogled na življenje z njo se je izboljšala tudi kakovost njenega življenja. Ob svetovnem dnevu sladkorne bolezni pa pravi, da se od oseb s sladkorno boleznijo naučimo lahko to, da se v življenju nikoli ne smemo predati in obupati.

Vsako leto 14. novembra obeležujemo svetovni dan sladkorne bolezni, ki prizadene veliko ljudi vseh starosti in NIJZ navaja, da zanj zbolevajo vedno mlajši. Zakaj ravno ta dan? Zato, ker je to rojstni dan Fredericka Bantinga, kanadskega znanstvenika, ki je skupaj s kolegi Charlesom Bestom, Johnom Macleodom in Jamesom Collimpom pred 100. leti odkril inzulin. Zdravilo, ki je močno spremenilo zdravljenje sladkorne bolezni. Banting je leta 1923 prejel tudi Nobelovo nagrado za medicino. 

Lano pa je, kot sama pravi, v življenju nagradila ravno bolezen, ki jo je opogumila in naučila živeti bolje. Če se je od začetka smilila sama sebi, se le stežka sprijaznila z diagnozo, pa danes 23 let kasneje življenje zajema z veliko žlico. 

Lana Matjašič Filipič s sladkorno boleznijo živi že 23 let.
Lana Matjašič Filipič s sladkorno boleznijo živi že 23 let. FOTO: Osebni arhiv Lane Matjašič Filipič

Kateri tip sladkorne bolezni imate in kaj to pomeni?

Imam sladkorno bolezen tipa 1, ki nastane zaradi popolnega propada celic trebušne slinavke, ki proizvajajo inzulin. Nastanka bolezni ne znamo preprečiti in njen razvoj ni genetsko pogojen. Od odkritju je potrebno takojšnje zdravljenje z inzulinom, opustitev zdravljenja vodi v smrt. Sladkorna bolezen tipa 1 je ena izmed najbolj življenjsko ogrožajočih bolezni, zato ji je potrebno nameniti vso pozornost in odgovornost predvsem bolnika ter tudi njegove okolice. 

Kdaj ste zboleli?

S sladkorno boleznijo uspešno, kakovostno in pogumno živim že 23 let. Zbolela sem pri devetih letih, ko sem se aktivno ukvarjala s športnimi plesi. Kljub zdravemu in športnemu načinu življenju me je doletela ta bolezen, ki je danes moja prednost. Me ne ovira, ampak mi daje moč, vztrajnost, odločnost, doslednost, disciplino in še in še. Kar s pridom 'izkoriščam' tudi na vseh ostalih področjih. 

Kako pa poteka zdravljenje? 

Zdravim se z inzulinom. Prvih pet let sem si injicirala pet injekcij dnevno ter večkrat na dan merila krvni sladkor. Sedaj že 18 let uporabljam inzulinsko črpalko, ki precej olajša zdravljenje te bolezni. Zadnja tri leta uporabljam še senzor za kontinuirano merjenje glukoze v krvi in tako je vodenje te bolezni pod še večjo kontrolo. 

Gre za napravo, ki jo imate vedno na sebi. Kako gleda okolica na to? Kako ste se sami sprijaznili s tem?

Kako gleda okolica na to? Vseeno mi je, zato pravzaprav sploh ne vem, kako gleda. Različno. Nekatere zanima več o tem, nekaterim se smilim, eni so zaskrbljeni, ampak temu ne posvečam pozornosti. Sladkorne bolezni nikoli nisem skrivala pred okolico in je tudi nikoli ne bom. Vedno jo bom nosila s ponosom. Včasih mi je celo zanimivo, ko vidim radovedne poglede na moje naprave, ampak se v sebi le prijetno nasmiham. Sploh me ne moti, če me ljudje opazujejo ali celo šušljajo, le kaj imam to. Saj tako je vedno bilo in tudi bo. Na kakšne neprimerne in neumne opazke pa v večji meri ne odreagiram in jih skušam čimprej odmisliti. Saj nisem jaz kriva za njih, si rečem. Nekdo mi je pred časom dejal in to sem si za vedno zapomnila: "To, kar lahko spremeniš – spremeni. Tega, česar ne moreš spremenit – sprejmi." In tako sem sčasoma sprejela tudi sladkorno bolezen. Sama pa tudi trdim: "Vse v življenju je trening." Tako je tudi sprejemanje sladkorne bolezni – vsakodnevni trening. 

'Sladkorne bolezni nikoli nisem skrivala pred okolico in je tudi nikoli ne bom.'
'Sladkorne bolezni nikoli nisem skrivala pred okolico in je tudi nikoli ne bom.' FOTO: Osebni arhiv Lane Matjašič Filipič

Letos obeležujemo 100. obletnico iznajdbe inzulina. Kaj vam to pomeni?

Zame je to zagotovo izum, za katerega sem v življenju najbolj hvaležna, saj me brez tega danes več ne bi bilo. Inzulin zame pomeni življenje. Pomeni, da lahko 'normalno' živim in obstajam. 

Kako so se kazali prvi znaki bolezni? Kakšni so bili?

Predvsem utrujenost, izguba kilogramov in povečana žeja. Nato se je pojavilo še pogosto uriniranje. Menili smo, da imam vnetje mehurja, zato sem obiskala zdravnika, kjer so mi izmerili precej visok krvni sladkor. Naslednji dan smo meritve ponovili in takoj za tem so me hospitalizirali zaradi sladkorne bolezni tipa 1. 

Z diagnozo ste se morali hitro sprijazniti. Kako bolezen vpliva na kakovost življenja?

Odvisno kako nanjo gledaš. Na moje življenje vpliva pozitivno. Pa ne zato, ker je pozitivni način razmišljanja danes vedno bolj popularen, temveč zato, ker je tako lažje in prijetnejše. Kar veliko let, predvsem srednješolskih ni študentskih,  sem se počutila kot žrtev in mislila, da se mi dogaja krivica. Slabša kakovost življenja je bila posledica. Odkar sem spremenila odnos do bolezni in življenja z njo pa lahko z gotovostjo rečem, da je kakovost mojega življenja vedno boljša – prav zaradi sladkorne bolezni. Kako je to mogoče? Ključ do uspešnega vodenja sladkorne bolezni je urejena zdrava prehrana, vsakodnevno gibanje, dovolj spanca ter predvsem poznavanje osnovnih smernic zdrave prehrane. Za kar pa menim, da je zdrav način življenja za vsakogar. Torej lahko rečem, da zaradi sladkorne bolezni vem kaj jem in živim zdravo ter fit življenje. 

Kako se z boleznijo spopadate vsakodnevno?

Prav dobro moram priznati. Kot sem zapisala zgoraj - živim zdravo in fit življenje. Vem, kaj in koliko pojem, vem kakšno hrano dajem telesu, kako vpliva name, moje počutje in deluje na um. Veliko se ukvarjam s športom in tako ohranjam mišično maso ter zmanjšan delež telesne maščobe, ki sta zelo pomembna dejavnika za uspešno vodenje sladkorne bolezni. Mar nista tudi pomembna dejavnika za zdravo življenje nasploh? Verjamem, da. Torej, ne živim nobene diete in nisem prikrajšana za sladkosti življenja. Le sladkam se na telesu prijazen način in živim življenje v smislu diete, kot bi jo po, mojem mnenju, moral vsak posameznik. 

Še morda kakšna 'slabša' stran življenja z diabetesom? 

Vsekakor. Je dodatna služba, ki traja 24 ur sedem dni na dan vse dni v letu. V življenje prinese vsakodnevno skrb in bolezni ne gre in je niti ne smemo dati na stran oz. je odmisliti. Misel na to je včasih utesnjujoča, vendar tako je. Prisotnega je tudi veliko strahu, saj so večja nihanja krvnega sladkorja življenjsko ogrožajoča. Ob vsakem padcu sladkorja smo na nitki življenja. Če ne ukrepamo pravilno in pravočasno, nas lahko stane življenja. Misel na to pa lahko posamezniku predstavlja vedno večji strah, ki ga nosi s seboj na vsakem koraku. Tudi s psihološkega vidika življenje s sladkorno boleznijo ni enostavno. Kakorkoli trdim, da živim dobro, je pa daleč od enostavnega in brezskrbnega življenja. Vsak dan moram življenju s sladkorno boleznijo nameniti vsaj 30 % dnevne kapacitete energije, če ne več. 

"S sladkorno boleznijo sem se sprijaznila in tako sem se sprijaznila tudi s tem, da imam dodatno »službo«, dodatne skrbi in odgovornosti. Zame ni predaha in tega ne morem spremeniti."

Strokovnjaki pravijo, da za izboljšanje urejenosti glikemije, vzdrževanje primerne telesne mase in zmanjšanje tveganja za razvoj kroničnih zapletov osebam s sladkorno boleznijo svetujejo vsaj 150 minut zmerno intenzivne telesne dejavnost. Kako vi gledate na to? 

Absolutno in nikakor drugače. Sicer se ne strinjam s časovno omejitvijo in samo z zmerno intenzivno telesno aktivnostjo. Po duši sem človek, ki se rada ukvarja z športom, kjer premagujem svoje zmožnosti in to je predvsem visoko intenzivna vadba ter vadba za moč. Nekateri zdravniki so mi več let te oblike športov odsvetovali in mi priporočali samo hojo ter tek. Temu nisem podlegla in tako sem začela sama raziskovati področje povezave športa in sladkorne bolezni. Na področju visoko intenzivne vadbe ter treninga moči sem tudi sama opravljala razne meritve, ki so me pripeljale do te mere, da se lahko danes ukvarjam s kakršno koli vadbo in bodo sladkorji v krvi še vedno pod mojo kontrolo. Poznam svoje telo in poznam učinke nizkih, zmernih ter visoko intenzivnih vadb brez, da bi s tem slabo vpliva na sladkorno bolezen ali sebe celo ogrožala. 

Katere priporočate? 

Izmed vseh vadb sama najbolj podpiram trening moči z nekaj visoko in nizko intenzivne vadbe, ki ga več let že tudi sama izvajam. Je način, ki mi omogoča rast ter ohranjanje mišične mase ter zmanjšan delež telesne maščobe. To sta tudi ena izmed ključnih dejavnikov za uspešno vodenje sladkorne bolezni. Zakaj? Večja, kot je mišična masa in nižja maščobna telesna masa, boljše bo delovanje inzulina ter njegova absorpcija. Višji delež telesne maščobe slabo vpliva na delovanje ter absorpcijo - pri vseh tipih sladkorne bolezni – inzulina, za kar menim, da veliko ljudi ne ve. In samo zmerno intenzivna vadba nam tega ne omogoča. Priporočam razne vrste vadb, predvsem tiste v katerih uživamo. Ob tem pa priporočam še vsaj dvakrat tedensko vadbo za moč. Če na kratko povzamem. Vsaka vadba bo pospešila delovanje našega telesa in tako povzročila kroženje inzulina po telesu. Kar je za diabetike nujno in je torej tudi vsakodnevna aktivnost »nujna«. Vadba pa naj traja tako dolgo, da nam omogoča doseganje naših ciljev. V vadbi za moč, je pa zame – moč. 

Oseba s sladkorno boleznijo naj bi na svojo bolezen povprečno pomislila dnevno na vsakih 20 minut. Je to res? Je misel na bolezen pogosta? 

Ne vsakih 20 min, ampak vsako minutno. (smeh) Zagotovo je sladkorna bolezen takšna bolezen, ki nima gumba 'pause' ali 'stop'. Ali nanjo pomislimo v povprečju vsakih 20 minut bi težko rekla. Lahko rečem le, da bolezni ne odmislim. Najprej pojasnim kaj meni pomeni misel na svojo bolezen. O tem, da imam sladkorno bolezen in zakaj jo imam itn. ne razmišljam več. S sladkorno boleznijo sem se sprijaznila in tako sem se sprijaznila tudi s tem, da imam dodatno »službo«, dodatne skrbi in odgovornosti. Tega ne morem spremeniti, zato energije v tej smeri ne trošim več. Energijo usmerjam v to, da je kontrola sladkorne bolezni  vsak dan posebej v mojih rokah. Da se vedno znova učim in trudim, da je iz dneva v dan poznavanje in vodenje sladkorne bolezni vedno boljše. 

Na sladkorno bolezen pravi, da pomisli vsako minuto.
Na sladkorno bolezen pravi, da pomisli vsako minuto. FOTO: Osebni arhiv Lane Matjašič Filipič

Zakaj nanjo pomislite vsako minuto?

S tem mislim sledeče. Nanjo mislim ob vsakem grižljaju, ki ga naredim. Ob vsaki vadbi, ki jo izvajam. Ob vsaki dejavnosti, ki jo počnem. Na vsakem koraku, ki ga naredim, je del misli namenjen temu. Meritev krvnega sladkorja je prva stvar, ki jo zjutraj naredim in zadnja, preden grem spat. Še ponoči velikokrat. Ne vem, ali bi sploh lahko našla besede, ki bi opisale, koliko in kako pogoste so misli in skrbi povezane z življenjem s sladkorno boleznijo. 

S čim vse se mora spoprijeti mlad človek s sladkorno boleznijo?

Z odgovornostjo zase. Z odgovornostjo do bolezni in tega, da je uspešno vodenje sladkorne bolezni resnično v rokah vsakega posameznika. Veliko lažje pa nam je se zanašati na druge ali jih celo kriviti. Seveda je pomoč staršev, družine in morda tudi prijateljev potrebna. Posebej v zgodnji mladosti, nujna. Tudi sama sem zbolela pri 9. letih in šla skozi vsa obdobja odraščanja s sladkorno boleznijo. Še kako dobro vem, kako je. Vendar je pomembno, da kot starši oz. odrasli otroke čimprej učimo prevzeti skrb zase in za bolezen. Jim pomagamo, vendar jih ob tem nenehno učimo. Ne opravljamo stvari namesto njih, ampak jih opravljamo za njih z namenom, da jih opolnomočimo za odgovorno in popolnoma samostojno vodenje sladkorne bolezni v prihodnosti. Morda se sliši grobo, vendar tako je. 

Ste se srečali kdaj s kakšnim predsodkom? Katerim? 

Ja. Da sem ali bom zaradi sladkorne bolezni debela. Kar nekaj časa sem se vrtela v krogu trdnega prepričanja, da zaradi sladkorne bolezni ne morem izgubit pridobljenih kilogramov. Danes se temu samo nasmehnem, ker je ena velika laž. Pravzaprav je samo izgovor. 

Kako bi ljudem razložili, da se da tudi s sladkorno boleznijo kakovostno živeti?

Če vam razložim kaj od mene zahteva bolezen za uspešno vodenje sladkorne bolezni in tako dokaj normalno življenje, bo najlažje. Od mene zahteva, da poznam in poslušam svoje telo. Da vem, kako name vplivajo določena živila, obroki, prehrana nasploh.  Da torej živim življenje, ki vključuje zdravo prehrano, veliko gibanja in skrb za fizično ter mentalno zdravje. Vse to pa predstavlja kakovostno življenje vsakega posameznika. Lahko bi rekla, da torej sladkorna bolezen poskrbi, da živim kakovostno življenje. Če se tega zavedam in ji to tudi dovolim. 

Kaj se lahko naučimo od oseb s sladkorno boleznijo?

Tega, da se v življenju nikoli ne smemo predat ali obupat. Ne poveličujem sladkorne bolezni, vsaka bolezen je težka oz. vsaka bolezen je najtežja za tistega, ki jo ima. Zato bom rekla takole. Sladkorna bolezen je postala moja prednost. Moja moč. Izkoriščam vse njene dobre plati, ki mi jih daje in jih prenašam še na ostala področja v življenju. To je vztrajnost, disciplina, predanost, odločnost, strpnost in še in še. Zaradi sladkorne bolezni se vsak dan učim in rastem. Menim, da lahko vsak posameznik to prenese v svoje življenje in poišče pri njem tisto, kar ga lahko dviguje samo višje in višje. To prenaša še tudi na ostala področja. Pri tem se pa nikoli ne preda. Življenje nam vedno da takšno pot, katero smo sposobni prehoditi. Želim vam samo še pot naprej in navzgor. 

KOMENTARJI (48)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Voyager3000
08. 11. 2022 20.18
+0
Problem sladkorne je v celicah trebušne slinavke in v delovanju procesov v jetrih. S kvantno tehnologijo počasi dokazujemo, da je mogoče odpravljati vzrok in ne samo posledico. Vzrok je v prizadetih celicah. Prvi primeri so že med nami, ko ni več potrebno pretiranih zdravil in tkiva organov delujejo normalno.
ttrree
14. 11. 2021 15.58
-3
AntiMarksist kakšno maš mnenje glede CBD?
Betuul
14. 11. 2021 12.40
+1
Bojda da je povezan, sladkor, tlak! Pravjo da je dobr gibat! Sosed ma strojček& aparat za sladkor. Ko več hodi giba na dan , da mašinco stran pove! Za zajtrk ma najrajš ribe!( sardince konzerva) Pravi da se takrat najbolje počuti čez dan! Pravi da kurkuma pomaga ! Še zlasti kadar je krompir, riž, testenine! &Tu in tam kakšen obrok takrat popraj kurkumo
AntiMarksist
14. 11. 2021 14.35
-3
Kurkuma deluje, vendar zna biti dvorezen mec. Zmanjsa vnetja, vendar imajo vnetja funkcijo v telesu. Signal za telo, da je nekaj treba "popraviti".. na splosno je boljsa kot ne. Indijska kuhinja je zelo veliko uporablja. Ni pa panacea. Sadine so ok.
icekpicek
14. 11. 2021 11.43
-8
Sladkorna bolezen je žal neozdravljiva. Ne glede ali je to tip1 ali 2.
AntiMarksist
14. 11. 2021 11.50
-2
Imas pravico do svojega mnenja. Ivermektin je tudi strupen in defenitivno ne deluje proti covidu, ane.. so "zdravniki" povedali..
marston
14. 11. 2021 14.37
-4
tip 2 je ozdravljiv oz nimaš več simptomov in ne rabiš zdravil. Le sladkor in alkohol ukinit. sladkor v vseh oblikah, torej moka, krompir, gazirane pijače, sladice, testenine itd. jajca, ribe, meso, zelenjava, goveja juha, in gibanje, zmerno. tuširanje z ledeno vodo...miselnost spremenit. itd
ttrree
14. 11. 2021 11.32
-2
Humani insulin GMO terapija v masovni uporabi. 1922 leta so znanstveniki odšli na bolnišnični odelek Toronto University kjer so ležali komatozni otroci ki so umirali v stanju diabetične keto-acidoze. Predstavljajte si sobo v kateri ob posteljah otrok sedijo obupani starši kateri čakajo na smrt svojega otroka!!! Znanstvenicki so odšli od postelje do postelje in vsakemu otroku vbrizgali pod kožo novi prečiščeni ekstrat kateremu rečemo insulin. Ko so pri zadnji postelji vbrizgavali insulin so se pri prvih posteljah začeli prebujat otroci iz kome in nato eden po eden vse do zadnjega prišli k sebi in se prebudili iz kome. Soba smrti in teme je v nekaj minutah postala soba sreče in veselja, soba upanja, soba čudeža. Hvala doktorjem Banting, Best, Collip, Mcload kateri so kasneje prejeli Nobelovo nagrado (pravzaprav nagrado sta prejela Banting in Mcload ampak sta jo podelila še z Bestom in Collipom). Pomembno je povdarit da so patent na insulin prodali za 1 dolar v želji da se proizvodnja začne čimprej in se s tem pomaga čim več prizadetim. E zdaj oz. danes ali bolje rečeno od 80ih se prečiščen animalni insulin ne uporablja več, ker se je pridobival od svinjskih pankreasov in je bila proizvodnja posledično zelo draga. Da bi inzulin prouzvedli za masovno uporabo so znanstveniki v 60ih odkrili gen za sintezo insulina in ta gen uspešno "ugradili" v genom bakterije ( E. Coli ali Saccharomyces cereviceaes (gliva)) in tako z genetsko modificirano GMO bakterijo proizvedli humani in ne več animalni insulin v velikih količinah in veliko bolj poceni kot se je proizvajal animalni. Tako da od 1980 pa do danes vsi oboleli kateri so na insulinu uporabljajo humani insulin proizveden z genetsko igro človeka in narave. Hvala znanstvenikom....!!!!
AntiMarksist
14. 11. 2021 11.52
-3
Nekako v tistem casu, so tudi imeli "terapijo" za zdravljenje diabetesa. Zaprli so jih v sobo in so jih stradali par tednov. Nekateri so se "pozdravili", nekateri so umrli. Niso pa se poznali razliko med tip 1 in tip 2.. samo, to so itak babje cence, ane..
ttrree
14. 11. 2021 13.06
-1
Hvala znanstvenikom danes vemo veliko več zahvaljujoč njim. U bistvu ljudje se spoloh ne zavedajo dosega znanost v današnjih časih.Najbolj se pa to občuti ravno zdaj v tej korona krizi. Zamisli si tiste čase ko so vstopili z insulinom v sobo da aplicirajo insulin in mame ob posteljah katere se educirajo na Yt in FB. Žalostno prav zaprav pretresljivo!Zamislite danes diabetika tip1 da zavrne insulin ker je GMO ni naraven, ker ne verjame v diabetes se ne strinja z Janšo ( jaz se tudi ne ampak to ni razlog da zavrnem zdravljenje v svojo škodo)
ttrree
14. 11. 2021 13.08
-3
Zmisli se da se dogajanje iz 1922 dogaja danes in se pojavijo znanstveniki z injekciajmi insulina...in mamae educirane na FB in YT? Vsaka podobnost z trenutno korona situacijo in anticepilsko klimo je naključna😂😂😂
AntiMarksist
14. 11. 2021 14.37
-5
Ivermectin deluje. Cepiva ne delujejo, no ne povsem. Politika.
jafalical
14. 11. 2021 09.50
+9
Verjetno je sladkorna tipa 1 gensko povezana, med tem, ko je sladkorna tipa 2 ze pokazatelj odnosa do sebe in nacina zivljenja,sam slog. Je pa zanimivo, da nekateri s to boleznijo , se obnasajao neodgovorno do sebe, jamrajo, jejo pa vse povprek, ko pa vedo, da ne bi smeli, da je to za njih nevarno in ko se zgodi se hujse in se huje, se jezijo na lececega zdravnika, se je jezijo na vse po vrsti, samo sami zase pa ne delajo spremebe do sebe.Punca v tem intervjuju lepo razlozi, se zaveda sebe, se drzi in zivi.
marston
14. 11. 2021 09.56
-3
T2D je ozdravljiv s pravo hrano in zmerno fizično aktivnostjo. samo treba delat ravno nasprotno od priporočil uradne zdravstvene stroke. oni le zastopajo farmacijo, ne pa zdravja ljudi. zakaj se ob povečanih stroških za preprečitev diabetesa le ta povečuje??
AntiMarksist
14. 11. 2021 10.44
+2
Tip 2 se "ozdravi" s tem da se jé manj obrokov na dan. Intervalni post pa te fore..
marston
14. 11. 2021 10.46
-6
če boš jedel sladkor, ti manj obrokov nič ne pomaga. cukr treba omejit
AntiMarksist
14. 11. 2021 10.53
-1
Se strinjam da je cukr problem. Morali bi ga tretirati bolj kot zacimbo. Samo, tudi glukoza v kruhu/rizu/krompirju je lahko problematicna. Tip 2 je v bistvu zelo zmanjsana odzivnost na inzulin s strani celic. Ce jemo od kar se zbudimo do trenutka ko zaspimo vecinoma OH, potem se nivo glukoze ne bo zares nikoli spustil in bo telo vedno znova povecevalo nivo inzulina, da bi odstranil to glukozo. Polne celice pa bodo zacele zmanjsevati stevilo receptorjev za inzulin. To se bo stopnjevalo do "sladkorne, tip 2". Post ali pa vsaj dolga obdobja med obroki "pozdravijo" tip 2. Tip 1 je nekaj cisto drugega...
ttrree
14. 11. 2021 11.02
-4
AntiMarksist
14. 11. 2021 11.10
-1
Tip 1 je vecinoma avtoimunski. Celice, ki proizvajajo inzulin odmrejo/jih odstrani imunski sistem. Brez inzulina hujsas in umres. Inzulin je zdravilo in resitev, kej vec pa tezko naredis. Obstajajo teorije, da bi lahko dolgi posti pomagali, samo je to zelo majhna sansa. Mogoce bodo terapije z izvornimi celicami nasle efektivno zdravilo, samo zaenkrat je tudi to zelo eksperimentalno.
masaker1975
14. 11. 2021 11.15
-7
Tip 1 "večinoma" avtoimunski? Resno? Večinoma? 🙈🙈🙈
AntiMarksist
14. 11. 2021 11.23
+0
Ja. Ne bos verjel, vendar obstaja vec kot en razlog zakaj dolocene celice "ne delujejo"..
icekpicek
14. 11. 2021 11.33
-3
To lahko samo ti ozdraviš in nobeden zdravnik na svetu. Le zakaj nisi diabetolog, bi precej več koristnega nardil, kot pa pisat tukaj neumnosti.
AntiMarksist
14. 11. 2021 11.41
-1
Zakaj 100 let nazaj prakticno ni bilo diabetesa tip 2 pri mladih, dones je pa zelo pogost? Ja, zihr je genetika kriva. Najbolje da poslusamo zdravnike, ki prevec inzulina pri tip 2 zdravijo z se vec inzulina.. lej, marsikaj zdravniki obvladajo, sploh kar se akutnih stvari tice. So pa stvari, ki imajo recimo temu "prostor za izboljsave". Nikomur ni treba mene poslusati in v bistvu je neumno, da slepo verjamete enmu komentatorju na internetu. Sami preucite stvari in se sami odlocite. Vase zdravje je vasa odgovornost.
ttrree
14. 11. 2021 13.18
-2
Antimarksist imaš prav. No treba je vzet v ozir človeški faktor.Ce prav ve da bi z pravilno dieto, opustitvijo nezdravih navad in izboljšanjem telesne pripravljenosti lahko preveniral diabetes 2 ga to ne zanima. Kadi, pije, je mastno ne zdravo...Žal realnost je taka. Tvoja teorija je točna ampak če bolnik ne upošteva navodil mu daš tablete in v končni fazi insulin a ne?
AntiMarksist
14. 11. 2021 14.33
-3
Ja, koliko zdravnikov bo pa reklo enmu diabetiku tip 2 "pojdi na post"? Ne. Slisal bos, "Evo ti tableti, pridi na kontrolo cez 6 mescev, ko bos dobil se malo vec tablet.."
marston
14. 11. 2021 14.40
-1
marston
14. 11. 2021 14.43
-2
cukr v vseh oblikah, tudi OH seveda. vse, kar se v telesu spremeni v glukozo, treba ukinit, razen zelenjave in hrane, ki ima do 5% OH
Debil989898
14. 11. 2021 09.48
-5
Moj prijatelj jo je pozdravil s kolesarjenjem!
masaker1975
14. 11. 2021 09.52
-5
wolfterier
14. 11. 2021 10.07
+0
Ja,kolesarjenje zdravi vse. Samo pameti ne !!!
AntiMarksist
14. 11. 2021 10.44
+1
Debil989898
14. 11. 2021 09.47
-3
Sladkorna bolezen se da pozdraviti!
masaker1975
14. 11. 2021 09.52
-3
marston
14. 11. 2021 09.57
+1
tip 2 ja, tip 1 pa žal ne. še pa da zelo zmanjšat zdravila
Geres
14. 11. 2021 09.25
+1
Sladkorna bolezen tipa 1 je dejansko bolezen, ki jo niso sam pridelal, ampak ti je bila pač usojena. Enormna večina ljudi, ki ima sladkorno bolezen, ima tip 2, ki pa je posledica življenjskega sloga in bi se jo dalo v večini primerov z življenjskim slogom tudi odpravit. Prepričana sem, da če bi vsak, ki ima sladkorno bolezne tipa 2 moral mesečno dati 10 eur za zdravila, bi jo bilo bistveno manj. Dokler pa je vse "zastonj", bomo kot država pač letno dajali enormne zneske za zdravljenje bolezni, ki jih lahko človek s primernim življenjem sam nadzoroval.
lojze3
14. 11. 2021 09.35
-6
marston
14. 11. 2021 10.00
-1
zdravila za tip 2 niso zdravila, ker ne zdravijo, le lajšajo posledice. vzrok je drugje in zdravila ne pomagajo. žal to zdravniki ne smejo govorit. in tip 2 ni kronična bolezen, se jo da pozdravit. samo potem farmacija ne izplača provizij za zdravila, kajne?
wolfterier
14. 11. 2021 10.10
+0
Tip 2 nadzorujem z življenskim slogom IN zdravili. Zaenkrat ni problema !
tech
14. 11. 2021 09.23
+2
Pri prehrani in zaščiti potrošnikov (predvsem otrok) pred prehrambeno industrijo stroka naredi premalo ali lahko kar rečem nič. Prvo bi morali prepovedat vse reklame hrane s katero tvegaš bolezen, tako kot cigarete in alkohol.
Et54678
14. 11. 2021 10.55
-7
vsak človek je sam zase odgovoren. a te kdo sili kupovat cocacolo in cigarete?
tech
14. 11. 2021 11.12
+0
Že odraslega hitro zavedeš, kaj šele otroke, ki niso sposobni trezno razmislit. Zato je igračka v kinder jajčku in pri blagajni več ali manj vse sladkarije na višini glave otrok.
Hitri Zigi 78
14. 11. 2021 08.58
+3
Jaz imam tudi sladkormo bolezen pa se z njo niti ne obremenjujem . Pač spremeniš slog prehranjevanja predvsem izločiš ali omejiš sladkor in ogljikove hidrate ter se sprijazniš da je inzolin in merjenje sladkorja v krvi del življenja. Če se s tem ne obremenjuješ in si vzameš to kot nujno zlo živiš lahko čisto normalno brez ovir.
masaker1975
14. 11. 2021 09.09
+5
Odvisno pri katerem letu jo dobiš, kateri tip imaš in kako pač posameznik sprejme to. Ne gre vse metati v isti koš. Je pa kar velika razlika med tipom 1 in 2. Vemo pa, da je nekaterim težko sprejeti, če dobiš v poznejših letih, ko imaš že dobro vpeljan določen življenski slog in prehranjevalne navade. Tako, da ni vse tako enostavno. Vemo pa kakšne so posledice, če nimaš reda.
Militos
14. 11. 2021 08.29
-18
Portal postal nekakšna zdravstvena revija. Samo o nekih boleznih nonstop.
AntiMarksist
14. 11. 2021 10.47
-3
Poudarek imajo na "mentalnih boleznih". Levicarji so pac disfunkcionalni, ker so stalno v konfliktu med svojo ideologijo in realnostjo. Btw: realnost vedno zmaga, simptom je pa potem "mentalna bolezen"..
ho?emVšolo
14. 11. 2021 08.13
+19
Bravo za pogum in pozitivnost!!
Afjcgk
14. 11. 2021 08.46
+6
kakorkoliže
14. 11. 2021 08.01
+12
Pohvale za zanimiv članek.