Slovenija

Večina poslanskih skupin naklonjena spomeniku osamosvojitve, Levica proti

Ljubljana, 10. 05. 2023 16.26 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

V poslanskih skupinah Svoboda, SD, SDS in NSi so naklonjeni ideji o spomeniku osamosvojitve na Trgu republike. Ta mora odražati narodovo enotnost za samostojno državo, so prepričani. V Levici medtem nasprotujejo odstranitvi Tršarjevega spomenika s Trga republike in menijo, da gre za nepremišljeno idejo.

Ideja o postavitvi spomenika osamosvojitve je namreč v zadnjih dneh znova pritegnila pozornost javnosti, po tistem, ko se je zanjo v petek na slovesnosti ob 78. obletnici osvoboditve Vrhnike zavzel nekdanji predsednik republike Milan Kučan.

Predsednik vlade in prvak Gibanja Svoboda Robert Golob je v torek dejal, da takšno idejo podpira kot tudi vse ostale pobude v smeri preseganja kakršnih koli razdorov in zbliževanja stališč med različnimi stranmi. Kot je napovedal, bo vlada prevzela pobudo za postavitev spomenika, izvedba pa je stvar stroke.

Ideji so z izjemo Levice naklonjeni tudi v vseh poslanskih skupinah.

Spomenik revolucije
Spomenik revolucije FOTO: Bobo

V SD bi tako podprli predlog, ki bi prispeval k prepoznavanju osamosvojitve kot rezultata narodne enotnosti. "Spomin na osamosvojitev ne sme biti tekmovanje posameznih egov, ampak točka enotnosti, ki bo prepoznala dejstvo, da smo si samostojnost izborili vsi," menijo.

Prvak SDS Janez Janša je vse pobude, da se postavijo spomeniki ali pobude času, ki je Slovence združil na plebiscitu in v skupnih prizadevanjih za samostojno državo, označil za "dobre in hvalevredne". "Upamo, da jih bodo tisti, ki imajo škarje in platno v rokah, čim prej začeli uresničevati," je dejal v izjavi ob robu obiska poslancev SDS na Primorskem v začetku tedna. Ob tem je poudaril, da nič od tega ne more nadomestiti institucije, kot je denimo Muzej slovenske osamosvojitve.

V SDS so v preteklih mesecih namreč odločno nasprotovali vladni odločitvi o združitvi Muzeja slovenske osamosvojitve in Muzeja novejše zgodovine ter jo med glavnimi očitki navedli tudi v interpelaciji zoper celotno vlado Roberta Goloba, ki so jo vložili marca. "Ni države, ki tega ne bi imela, še manj pa boste kjer koli našli državo, ki je takšno institucijo že imela, pa jo je ukinila," je dejal Janša. Omenjeno pobudo za spomenik osamosvojitve tako razume kot "krik nekoga, ki je ugotovil, da so zatavali".

Po mnenju NSi bi moral spomenik odražati predvsem enotnost slovenskega naroda v ideji za vzpostavitev lastne samostojne države. "Zato ocenjujemo, da bi bilo primerno, da do realizacije te ideje pride po opravljeni širši družbeni in strokovni razpravi, ki bo dala enotne zaključke in naš narod združevala, ne pa ponovno (raz)delila," poudarjajo v NSi.

Ob tem so sicer spomnili, da ideja o spomeniku osamosvojitve na Trgu republike ni nova, saj jo je ob 25. obletnici slovenske osamosvojitve takratnemu predsedniku republike Borutu Pahorju že predlagal predsednik prve slovenske vlade Lojze Peterle. Tako Peterle kot Pahor sta te dni javno že izrazila podporo ideji o spomeniku osamosvojitve.

V Levici pa menijo, da se je v zadnjih nekaj letih ponovno nabralo "vse preveč poskusov prirejanja zgodovinskega spomina, ki nas kot družbo po nepotrebnem zapletajo v nepotrebne kulturne boje". Za nove spomenike vedno obstaja prostor, vendar morajo ti biti predmet širše javne razprave in iskanja kolektivnega družbenega konsenza, ocenjujejo.

Tako so prepričani, da je čas, da se zgodovina prepusti zgodovinarjem, politika pa naj se osredotoči na današnje izzive. So pa ob tem poudarili, da nasprotujejo poskusom ločevanja narodnoosvobodilnega boja od njegovih revolucionarnih ciljev. Priznavajo tudi, da je bila druga svetovna vojna kompleksno obdobje, v katerem so se medsebojno prepletali globalni spopad, državljanska vojna in socialna revolucija ter so bile storjene tudi napake. "Ampak napake terjajo, da obdobje med in neposredno po vojni zapopademo v vsej njegovi kompleksnosti, ne pa, da ga poskušamo cenzurirati in sterilizirati na način, da ustreza današnjim političnim preferencam nekaterih," še poudarjajo v Levici.

KOMENTARJI (113)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

smuuki
11. 05. 2023 13.54
-3
Pa kdo se toliko posveča tej levici. Za las prišli v parlament. Niti 5% ne zberejo a zdaj se bo njihovi ideologiji prilagodilo vseh 95 % . Mnogo preveč pozornosti se jim namenja. Potrebujejo jo toliko kot kmetje,upokojenci in veterani.
Aijn Prenn
11. 05. 2023 10.04
-2
Ko bo spomenik postavljen, bo pozorni opazovalec opazil vgraviran napis. "Janez je velik lump" Podpis: Milan in Štefka ;-))
User300173
10. 05. 2023 21.47
+3
So že postavili spomenik vaskim strazam?
Raček Pujsaček
10. 05. 2023 21.31
-3
Zakaj je pa pol tist šop zastav v tistem kamnu tam zravn kongresnega trga!
Raček Pujsaček
10. 05. 2023 21.32
-4
Če ni nič! Pol naj ma pa tam plac kakšna manikura ali pedikura!
borjac
10. 05. 2023 20.11
+7
Janša pravi, da je Kučanov predlog , "krik nekoga, ki je ugotovil, da so zatavali", Janševi ubogi komentarji pa so pljuvanje in krik obupa, nekoga , ki o sebi misli da je najboljši , je pa nenadoma ugotovil, da ga je stari modrec in lisjak Kučan spet enkrat prehitel v ciljnem sprintu za dve dolžini, ni kaj Janez, Milanu pač nisi dorasel.
ArkaMast
10. 05. 2023 20.12
+1
Kostorog
10. 05. 2023 20.32
-3
Da živi jajo še sto let ni dorasel niti najbolj pobalinskemu pobalinu, kaj šele Milanu in ostalim, zdaj se dela pohlevnega, ker vidi malo šanso da bo tudi on nekje omenjen, pa četudi med izdajalci kamor tudi sodi.
biggbrader
10. 05. 2023 19.53
-8
Spomeniška REFORMA, je kot kaže, najbolj pomembna. Živel kolesariat.
patogen
10. 05. 2023 19.34
-6
Prav je, daspomenik zločinca izgine iz Ljubljane. Vendar naj se pove, da zaradi zločinov in ne da naredi prostor drugemu.
Brakedirt
10. 05. 2023 19.43
+2
a taki ki so drzali sveco zlocinom bodo pa nekaznovano usli?
JOCR1255
10. 05. 2023 19.32
+0
Sem za vse muzeje. Prav vse in ni mi jasno zakaj ne bi bili združeni v enem. Muzej Slovenije. Prav lepo bi bilo videti Slovenijo v državi SHS, Yugi in damostojni drzavi. In vse face nalimane na zapacani steni ki so krive za današnje stanje. Poleg pa plac kjer bi lahko bruhali in pljuvali.
jutri_pa_res
10. 05. 2023 19.13
-3
Stalno znova se potrjuje, da so Levica dejansko čisti neokumunisti, ki še vedno častijo komunistično revolucijo iz let 1941 do 1945 in totalitarni komunistični režim do leta 1990. Njihove mokre sanje, bolj ali manj prikrite, pa so ponovna vzpostavitev takšnega režima pod njihovo vladavino. Ko bi pa bilo treba počistiti vse sovražne elemente, posebej pohlepne kapitaliste, pa si kot glavnega šefa z lahkoto predstavljam Kordiša.
patogen
10. 05. 2023 19.15
-2
Levica ni nič drugega, kot poredni mladinci ZSMS v novi preobleki. Radikalni in za princip Che Guevare o permanentni Revoluciji z nakradenimi sredstvi...
nopino
10. 05. 2023 19.18
+3
In veš zakaj nasprotujem, zaradi tebe in tdbi podobnimi, ker ste polni sovraštva, zjutraj do sebe, zvečer pa na celi svet.
JOCR1255
10. 05. 2023 19.35
-1
No potem ima tvoj vodja dobro maskirno obleko, kajne.
JOCR1255
10. 05. 2023 20.46
-1
scipio
10. 05. 2023 19.13
+3
Ja, namesto parkiranih avromobilov na TrguR bi bilo tam smiselno imeti alejo spomenikov, ki bi v senci novo plantiranih platan v krogu odražali 12 ključnih likov kot elementov zgodovine Slovencev, na primer: 1. Knez Samo 2. Črtomir in njegova bitka 3. Trubar in njegov Abecednik 4. Martin Krpan 5. Tolminski kmečki punt 6. Prešeren in Cankar v dialogu 7. LJ župana Tavčar in Hribar v dialogu 8. General Meister 9. Rozman Stane heroj 10. Spomenik OF/revolucije 11. Spomenik osamosvojitve 1991 12. Spomenik Slovenkam vseh časov
patogen
10. 05. 2023 19.17
-9
Težavo imaš, ker se komunistično štetje začne z protiimperialistično Fronto. 11 in 12 sta pa sporna. Saj gre za VSE Slovence in Slovenke in ne samo "naše"...
patogen
10. 05. 2023 19.11
-10
Če reče Murgl'c in Golob ponovi, bo Kidrič padel. Itak stoji že 80 let predolgo, oziroma nikoli ne bi smel stati. Saj je hotel Slovence vključiti v Stalinov imperij Sovjetov. Tito mu je potem preprečil...
pekoči paradižnik
10. 05. 2023 19.09
+6
Palica je že pela,... sedaj pa še malo korenčka.....
patogen
10. 05. 2023 19.13
-12
Ja, da se poruši Kidričev spomenik in se ga označi kot komunističnega zločinca, je pravi korenček...
nopino
10. 05. 2023 19.22
+1
pa še sebe okrancljaj z takimi etiketami (zaradi ravnotežja).
daiči
10. 05. 2023 19.04
-5
Ja itak sevede. Kr rece stric iz ozadja al pa lj serif temu so pol vsi levicarji naklonjeni, pa ceprov jim ne disi to prevec. Nenazadnje ugovora tle ni, ker pol pride do opravicevanja u javnosti.
medusa
10. 05. 2023 19.03
+1
Sem za in še spomenik padlemu TOLARJU!
vito
10. 05. 2023 19.00
+0
Zbliževanje strani? Z jajotom? A so vsekani?
za naše
10. 05. 2023 18.59
-11
Samo v Sloveniji še najdeš titovo in kardeljevo cesto ,pa most , pa kidričevo , 14 divizija , proleterske brigade , spomenik revolucije ,pohorski bataljon !?? Pa dajte no sramota ,da ji ni para .. Frenky počasi beri 😂😂
rb63
10. 05. 2023 19.08
+8
Kaj se pa ti nekaj hrsis. Nasi predniki so si te spomenikr še kako zaslužili. Ce pa so bili tvoji nanapa'čni strani pa je to tvoj problem.
patogen
10. 05. 2023 19.14
-9
Komunistični spomenik je ukraden, ne zaslužen.
xoxotox6
10. 05. 2023 18.47
-3
Levica in komunistična ideologija, ki jo napaja so od leta 45 na napačni strani zgodovine in so bili proti do osamosvojitve, nato so morali sprejeti družbeno ureditev in prepisati ustavo ki so jo zagovarjali domobranci ???? kakše paradoks???
pekoči paradižnik
10. 05. 2023 18.40
+5
Res bi rad dočakal dan, ko se bodo z enim spomenikom strinjali tudi klerojanšisti.
flojdi
10. 05. 2023 18.38
-1
Spomeniki./Nagrobniki.(abi kj naredl za kej še živga raj ?
rb63
10. 05. 2023 18.29
-1
Totalno mimo Milan Samo spet po nepotrebnem vznemirjate ljudi
ap100
10. 05. 2023 18.38
-7
ja v SFRJ je bilo luštno če si imel prave starše pa še čez železno zaveso si lahko hodil nakupovat kar je manjkalo in na drugo stran gledat kaj smo imeli več.
CyniC666
10. 05. 2023 18.52
+3
@ ap100 - "ja v SFRJ je bilo luštno če si imel prave starše...". A to (to "resnico"), so ti tvoji starši "prodali"? Jaz nisem imel "pravih staršev" - oba sta bila navadna delavca, nobeden od njiju ni bil član partije, a smo vseeno normalno živeli, hodili čez mejo in včasih, predvsem v ´70-ih, ugotavlljali, da nam gre bolje, kot holcarjem in kalabrežom. ;D Imela pa sta, moja starša, čisto vest, pogum in načela. A veš... - to so tiste malenkosti, ki vam, desnakarjem, večinoma redno manjkajo. ;D